Luistert u vooral tussen de regels door.
Op het puntje van zijn stoel kijkt Rildrik-Jan van der Wiel uit Hendrik Ido Ambacht naar aflevering 33 van het VPRO-programma Noorderlicht. Dit keer gaat het over natuurlijke constructies en strukturen. Boeiend, boeiend.
“There are two important forces that control the architecture of nature”, schalt de stem van kunstenaar Kenneth Snelson door Rildrik-Jan’s kamer, “Tension and compression”. “Dat is interessant!” denkt hij, en Rildrik-Jan drukt op de Remember-knop van zijn afstandbediening.
“Shit, weer die reklame! Eens even kijken waar het volgende week over gaat.” Hij pakt zijn afstandbediening, een fraai ontwerp van het duitse bedrijf brAun. Handzaam, goed in de hand liggend, lichtgewicht en tegelijkertijd zwaar genoeg om het juiste gevoel van degelijkheid te geven en met een briljant scherm.
“Hmmm, agenda”, mompelt Rildrik-Jan, en zijn agenda van deze week verschijnt strak in kleur en overzichtelijk in zijn handpalm. “Klik – Volgende week. Ach! Dan heb ik een afspraak met Dominique Jacquet in Aix-en-Provence. Jammer. Moet ik het wat later bekijken.”
Omdat Rildrik-Jan al tijden een trouwe Noorderlicht-kijker is, heeft Thriller – die nieuwe software van de gelijknamige Nederlandse start-up – op de achtergrond door Rildrik-Jan’s kijkgedrag allang in de gaten dat hij Noorderlicht interessant vindt.
Het Noorderlicht-beeldmerk is dus door Thriller al op zondagavond om 20:05 in zijn agenda gezet. Die agenda, eigenlijk meer een dagboek, wordt natuurlijk ook door Thriller aangeboden. En dit keer geeft een klein teken aan dat deze aflevering speciaal voor hem tenminste een week oproepbaar blijft voor het luttele bedrag van één kwartje (euro, natuurlijk).
“Perfekt toch weer, die diensten van Thriller!” roept Rildrik-Jan uit. “Heb ik nou net op de Remember-knop gedrukt?”, vraagt hij zich af terwijl hij terugbladerd naar vandaag. “Ja hoor, hij staat erin! Sjonge, er zijn nu al verwijzingen naar gerelateerde informatie. En er is aardig wat interesse bij anderen over hetzelfde onderwerp. Kijk, al 367.000 anderen boeit dit ook. Gelukkig, de reklame is ondertussen ook weer voorbij.”
Ondertussen zit ook Paul Haenen naar Noorderlicht te kijken, en denkt, “Dat is leuk. Spanning en druk, spanning en druk. Dat is heel aardig voor de volgende Kopspijkers. Herkent u dat? Spanning en druk?” Ook Paul drukt op de Remember-knop. En twintig minuten later, als Noorderlicht is afgelopen, loopt Paul naar zijn studio, opent zíjn dagboek (ook Thriller) en klikt op het Noorderlicht-ikoon en vervolgens op Show Video.
Achter de schermen verwisseld voor elke minuut video een cent van eigenaar. 30% van Paul’s cent verdwijnt in de zakken van Ton van Mil van NOB Interactive voor het beschikbaar maken van de videostromen en de opslag, 30% verdwijnt er in de zakken van de VPRO en 40% verdwijnt in de zakken van de makers van het programma zelf.
Paul geeft een slinger aan zijn shuttle-knop en markeert vervolgens het gedeelte waarin Snelson de basis legt voor tension & compression. “Dat is mooi te kombineren met dat stukje uit de Volkskrant online: Kromme soeplepels dienen als operatieklemmen Ziekenhuis in Kosovo. Spanning en druk. Hol en bol. Herkent u dat?”
Vervolgens rondt Paul zijn voorbereidingen voor Kopspijkers af, en publiceert dat hij tijdens dat programma zal refereren aan het Noorderlicht-programma van afgelopen zondag. Een van de diensten van de NOB zorgt tevens ervoor dat Pauls clip automagisch in de vijf meest gangbare formaten wordt klaargezet.
De programmamakers van Kopspijkers zijn druk bezig met de voorbereiding van een speciale uitzending. Natuurlijk maken ze gebruik van de mogelijkheid dat kijkers zelf kunnen bepalen naar welk kamerabeeld ze kijken.
Daarnaast houden ze een veiling van allerlei voorwerpen van bekende nederlanders ten behoeve van de vrede in Kosovo. Een gouden plaat van Gordon, het gips van Benny Joling, een stropdas van Dröge, ze moeten aardig wat geld in het laatje brengen voor het goede doel.
Alle artikelen zijn al een maand te zien op spijkers.nl, inklusief een beschrijving en de minimale inzet. Kijkers met een standaard televisietoestel kunnen gewoon meedoen, maar kijkers die een Sony NetStation hebben kunnen veel sneller en op meer artikelen tegelijk bieden.
Bovendien zijn rondom Kopspijkers de discussies en nieuwsgroepen zeer aktief, en voor deze speciale uitzending bleek dat een discussiedraad per te veilen artikel voorzag in een behoefte.
Vooral het gips van Joling doet het erg goed. Verhitte discussies over de toedracht, de mensen die hun signatuur hebben achtergelaten op het gips, en de plaats waar het gezeten heeft voeren de boventoon.
En de waarde is ondertussen door de gemeenschap al opgedreven tot vijf keer de minimale inzet, zonder dat er nog maar van een daadwerkelijke veiling sprake is.
Waanzinnig, die belangstelling. De programmamakers verwachten veel drukte rondom en tijdens de uitzending en bereiden zich voor op het Henny Huisman-effekt.
Vijf dagen later wordt Rildrik-Jan vroeger dan verwacht gewekt. “Hè, shit. Heb ik de wekker niet goed gezet of zo?” En met één lodderig oog kijkt Rildrik-Jan naar het display op zijn nachtkastje dat vriendelijk doch nadrukkelijk de aandacht trekt. “File op A10 richting Rotterdam Airport. Vertrek 35 minuten eerder! Koffie staat klaar” “Ach! Geweldig. Wat een service van de KLM.”
Niet de reisagent, maar software-agenten weten natuurlijk wat Rildrik-Jan’s voorkeuren zijn en boeken zijn trip overeenkomstig. Gisteren heeft Rildrik-Jan vanaf zijn kantoor zijn wensen en zijn profiel aangeboden op Travel Pleasure, dé marktplaats waar vraag en aanbod op dit gebied bij elkaar komt. Martinair, KLM, EasyJet en vele anderen doen een bod op zijn verzoek, en diezelfde avond vergelijkt hij de diverse aanbiedingen en besluit met KLM vanaf Rotterdam Airport te vertrekken.
Met name omdat de KLM nauw samenwerkt met de verkeerscentrale in Driebergen is Rildrik-Jan gecharmeerd van het aanbod. Want KLM’s Leisure Travel weet natuurlijk dat Rildrik-Jan aan de Julianastraat in Hendrik Ido Ambacht woont en dat hij om tien over negen moet vertrekken van Rotterdam Airport en dat hij daar met zíjn rijstijl ongeveer 23 minuten over zal doen.
Dus als KLM’s Leisure Travel rechtstreeks vanuit de meetlussen in de A10 en van de auto’s terplekke zelf doorkrijgt dat er 10 minuten vertraging is door een file, schat Leisure Travel, gebaseerd op haar lange ervaring op dit gebied, dat over 30 minuten, als Rildrik-Jan daar ongeveer zal zijn, de vertraging zal zijn opgelopen tot 20 minuten, en bouwt een extra veiligheid van vijf minuten in, en dus wordt Rildrik-Jan 35 minuten eerder gewekt.
Even later vertrekt Rildrik-Jan relaxed vanuit Hendrik Ido Ambacht richting Rotterdam Airport en van daaruit richting Aix-en-Provence. “Tjonge”, denkt hij, “Dat boeken van hotel en vlucht is toch wel makkelijk, en wat een genot. Ik ben blij dat ik met Tryllian – dat bedrijf met Agents on the Move – in zee ben gegaan. Mijn agenten kunnen zo goed overweg met mijn profiel en met mijn voorkeuren. Ik kan niet meer zonder! En met KLM’s Leisure Travel is er geen ge-ren, geen gezweet, en geen gestress.”
Op tijd en uitgerust vertrekt Rildrik-Jan richting Aix. Tijdens de vlucht bladert hij nog eens even door zijn agenda voor dat weekend en ziet dat er speciaal nieuws is met betrekking tot de uitzending van Noorderlicht aanstaande zondag. Rildrik-Jan klikt op de notitie en ziet tot zijn vreugde en verbazing dat Paul Haenen diezelfde avond tijdens Kopspijkers Snelson’s werk aan zal halen. “Cool!”, denkt hij, en klikt meteen op de Remember-knop, en zip, Kopspijkers staat genoteerd in zijn agenda. Ook dáár ziet Rildrik-Jan dat er speciaal nieuws is, klikt op Kopspijkers en leert dat er die avond een life veiling wordt gehouden. “Hmmm… Dat gipsen been van Joling *moet* ik hebben. Moet ik dan toch maar zo’n Sony NetStation aanschaffen. Ik wil per sé dat been hebben. Yep. Ik doe het!”, en Rildrik-Jan klikt op Buy Sony NetStation Now-knop.
Veertig minuten later loopt Rildrik-Jan naar de uitgang van het vliegveld in Aix-en-Provence terwijl een lieftallige Sony-hostes op hem afkomt met een mooi nieuw exemplaar van de NetStation. Rildrik-Jan bevestigd de ontvangst en op datzelfde moment verwisselen 300 euros van eigenaar. “Sjeesh, die spelmachines zijn tien keer goedkoper dan die PC’s van vroeger, en 100 keer sneller. En die graphics zijn niet ook te verslaan.”
Tot Rildrik-Jan’s geluk verzet Dominique Jacquet de afspraak naar zondagmiddag, en zo komt het dat Rildrik-Jan die avond op het terras van zijn hotelkamer in Aix-en-Provence met zijn oogballen aan het scherm gekleefd zit, en met interesse Noorderlicht bekijkt, en aansluitend Kopspijkers. Kopspijkers wordt door zo’n twee miljoen mensen bekeken op dat moment, waarvan 5% in het buitenland zit.
Kort daarvoor sloot hij z’n nieuwe NetStation aan op het lichtnet en op het hotelnetwerk. De Jini-compatible Philips televisie op de kamer en de Jini-compatible Sony NetStation vonden elkaar meteen en zodra Rildrik-Jan zijn smartcard in de NetStation had gestoken stemden beiden zichzelf af op Rildrik-Jan’s voorkeuren.
In Hilversum hebben de technici bij de NOB in verband met de speciale uizending van Kopspijkers niet alleen capaciteit bijgesteld voor televisiebeelden en bandbreedte, maar hebben ze ook extra reken-, geheugen- en IO-capaciteit, die overdag gebruikt wordt voor administratieve systemen, toegewezen aan Kopspijkers. Dat gaat met die huidige systemen tegenwoordig toch zo makkelijk. Dat we daar altijd zo’n moeite mee hebbe gehad. Het Henny Huisman-effekt kan de pot op! De NOB is er helemaal klaar voor.
“300!”, roept Rildrik-Jan, en biedt 300 euro voor een stuk gebruikt gips. Via zijn NetStation ziet hij dat er meer dan 5000 mensen hebben geboden op dat stukje gips en dat er nu nog een tiental van overgebleven zijn, waaronder hijzelf. Tot zijn schrik ziet hij dat er ook twee bots bieden. “Oef! Als die maar niet zoals de vorige keer wachten tot de laatste seconden en dat pleisterwerk voor een tientje extra voor mijn neus wegkapen.” “320” knippert op zijn scherm. De bot bood meer. “330!”, schreeuwt Rildrik-Jan, en zijn buren beginnen nu terug te schreeuwen of het wat minder kan. “340” knippert op zijn scherm.
Hij is nu samen met één ander en de bot over. Nog tien seconden. De responsetijden zijn voortreffelijk. Hij is bijzonder blij met z’n NetStation. De laatste menselijke bieder is ondertussen ook afgehaakt. Nog twee seconden. “350!” biedt Rildrik-Jan. “Verkocht aan Rildrik-Jan van der Wiel uit Hendrik Ido Ambacht voor 350 euro” verschijnt er op het scherm. En weer verwisselen euro’s van eigenaar in ruil voor een uniek plastiek.
“Fantastisch! Gefeliciteerd met je aankoop.” roept Paul Haenen in een rechtstreekse verbinding met Aix-en-Provence. “Ziet u wel. Spanning en druk. Herkent u dat? Zeg, waarom zo’n interesse in het gips van Joling?”
“Ach”, zeg Rildrik-Jan, “Tien jaar geleden ontmoetten mijn vrouw en ik elkaar tijdens zo’n Oerend Hard-concert van Normaal. En mijn vrouw viel op de terugweg met haar motor en brak haar been. Oerend hard dus. En we zijn binnenkort twaalf-en-een-half jaar getrouwd dus is dit een perfekt en uniek kado, ja toch?!”
“Spanning en druk, herkent u dat? Ziet u dat de economie op emotie draait en niet op ratio?” zegt Paul Haenen.
Opgewonden en voldaan laat Rildrik-Jan zich achterover vallen in zijn stoel, en geniet van de laatste minuten Kopspijkers en de laatste zuid-Franse zonnestralen.